Όταν αποφασίζετε να στοχεύσετε μια ανταγωνιστική λέξη-κλειδί, γνωρίζετε καλά ότι θα χρειαστούν μήνες (ίσως και παραπάνω από 12) για να δείτε πραγματικά αποτελέσματα και άνοδο της ιστοσελίδας σας στα πρώτα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Η φιλοσοφία των αναζητήσεων έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια καθώς βλέπουμε όλο και περισσότερους να αναζητούν αυτό που ψάχνουν με περισσότερες από μία-δύο βασικές λέξεις.
Είναι λογικό, λοιπόν, να βλέπουμε όλο και περισσότερους επαγγελματίες και webmasters να απαντούν σε αυτήν την αλλαγή στοχεύοντας την κατάταξη σε λέξεις-κλειδιά πέραν των μικρών και ανταγωνιστικών.
Επομένως, αν δεν έχετε εισάγει ακόμα την νοοτροπία της στόχευσης «μεγάλων» λέξεων-κλειδιών (φράσεων) στην προσπάθεια σας για υψηλότερη κατάταξη, σήμερα θα δείτε τι είναι αυτές οι λέξεις, γιατί πρέπει να τις στοχεύετε και πως μπορείτε να το κάνετε αποτελεσματικά.
Τι είναι οι μεγάλες λέξεις-κλειδιά ή φράσεις-κλειδιά (long tail keywords)
Μια τέτοια φράση αποτελεί έναν πολύ καλά στοχευμένο όρο αναζήτησης που αποτελείται από 3-4 ή περισσότερες λέξεις. Περιλαμβάνει τη βασική λέξη-κλειδί συνοδευόμενη από σχετικές, αλλά γενικότερες, λέξεις που την προσδιορίζουν νοηματικά. Για παράδειγμα:
Βασική λέξη-κλειδί: παπούτσια
Φράσεις-κλειδιά: γυναικεία παπούτσια, γυναικεία αθλητικά παπούτσια, ανδρικά επίσημα παπούτσια, παιδικά παπούτσια για κορίτσια κ.ά.
Ελπίζουμε σιγά σιγά να μπαίνετε στο νόημα.
Γιατί αξίζει και πρέπει να στοχεύσετε σε φράσεις-κλειδιά;
- Καλύτερης ποιότητας επισκέψεις και καλύτερα ποσοστά μετατροπής. Οι φράσεις-κλειδιά είναι πιο συγκεκριμένες, κάτι που σημαίνει ότι οι επισκέπτες που θα φτάσουν σε μια σελίδα σας από την αναζήτησης μια τέτοιας φράσης είναι πιθανότερο να κάνουν αυτό που θα τους ζητήσετε (αγορά, παραγγελία, επικοινωνία ή οτιδήποτε θέλετε).
Το περιεχόμενο μιας σελίδας που στοχεύει τον όρο γυναικεία αθλητικά παπούτσια, για παράδειγμα, θα λάβει πιο «ποιοτικές» επισκέψεις από μια που στοχεύει στα γυναικεία παπούτσια (γόβες ή αθλητικά;). Και από τη στιγμή που το περιεχόμενο σε αυτή τη σελίδα είναι πιο κοντά στον όρο αναζήτησης του επισκέπτη, είναι προφανές ότι ο ενδιαφερόμενος θα προχωρήσει πιο εύκολα στην αγορά. Αυτός δεν είναι ο τελικός στόχος όλης της προσπάθειας σας;
* Είσαστε bloggers; Μην σας μπερδεύουν οι λέξεις “πώληση” και “πελάτης”. Το ίδιο συμβαίνει με τα blogs, μόνο που για έναν blogger στόχος είναι οι subscribers. Τα ίδια ισχύουν και σε αυτήν την περίπτωση.
- Οι φράσεις-κλειδιά έχουν μικρότερο ανταγωνισμό. Όλοι όσοι ψάχνουν για γυναικεία αθλητικά παπούτσια, ψάχνουν για γυναικεία παπούτσια. Όμως, όσοι ψάχνουν για γυναικεία παπούτσια δε ψάχνουν απαραίτητα για γυναικεία αθλητικά παπούτσια. Με άλλα λόγια, όσο πιο συγκεκριμένη γίνεται μια σελίδα τόσο λιγότερο ανταγωνισμό έχει να αντιμετωπίσει.
- Οι φράσεις-κλειδιά σας επιτρέπουν να παραμείνετε ευέλικτοι. Αν κατέχετε και ξαφνικά χάσετε μια υψηλή θέση στα αποτελέσματα αναζήτησης για μια ανταγωνιστική λέξη-κλειδί, θα είναι δύσκολο για εσάς και την ιστοσελίδα σας να επανέλθετε. Οι επισκέψεις θα πέσουν κατακόρυφα. Αν δώσετε ποικιλία στην εκστρατεία σας χρησιμοποιώντας φράσεις-κλειδιά, τότε μπορείτε να καλύψετε μεγάλα κενά και να «αναρρώσετε» γρηγορότερα (λόγω του χαμηλότερου ανταγωνισμού) σε περίπτωση που συμβεί ένα παρόμοιο γεγονός.
Βλέπετε πόσο συχνά γίνονται ανακατατάξεις τους τελευταίους μήνες; Για εμάς αυτός είναι ένας καλό λόγος να το σκεφτείτε ακόμα πιο σοβαρά.
- Μπορείτε να πετύχετε καλή κατάταξη και για δύσκολους/ανταγωνιστικούς όρους αναζήτησης. Οι φράσεις-κλειδιά περιέχουν τη βασική λέξη-κλειδί υψηλού ανταγωνισμού. Στην προσπάθεια σας να κερδίσετε μια καλή θέση στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης για τη φράση-κλειδί, κερδίζετε έδαφος και για τη λέξη-κλειδί. Μπορείτε, επίσης, να προωθήσετε σελίδες σας που στοχεύουν σε ανταγωνιστικές λέξεις στέλνοντας links από τις σελίδες που στοχεύουν σε φράσεις και ήδη έχουν πετύχει καλή κατάταξη. Αυτό είναι πραγματικά χρήσιμο, έτσι δεν είναι;
Η πορεία της εύρεσης και στόχευσης φράσεων-κλειδιών
Τα επί πληρωμής εργαλεία ανάλυσης λέξεων-κλειδιών χαρίζουν ελευθερία και δεδομένα που μπορούν να κάνουν ευκολότερο το έργο σας, όμως το πιθανότερο είναι να μην έχετε κάποιο στην κατοχή σας. Επομένως θα δούμε τις δυνατότητες που έχετε χωρίς να χρειαστεί να διαθέσετε χρήματα.
Μπορείτε να ξεκινήσετε με ένα log in στον λογαριασμό του Google Analytics σας ώστε να διαπιστώσετε τους όρους που φέρνουν τους περισσότερους επισκέπτες στις σελίδες σας. Το ίδιο μπορείτε να διαπιστώσετε και μέσω του Webmaster Tools (μάλιστα εκτός από τα κλικ μπορείτε να δείτε και για ποιους όρους εμφανίζεστε στα αποτελέσματα). Αυτό είναι κάτι που επίσης πρέπει να σας απασχολεί.
Αν έχετε τον τρόπο να γνωρίζετε ποιες από τις λέξεις οδηγούν σε περισσότερες μετατροπές (conversions) τότε αξίζει να ασχοληθείτε πρώτα με αυτές.
Ίσως δεν έχετε καν ιστορικό για να ξεκινήσετε την έρευνα σας, αλλά δεν υπάρχει πρόβλημα. Μπορείτε να προχωρήσετε χρησιμοποιώντας τη φαντασία/διορατικότητά σας. Σκεφτείτε ποιες σελίδες σας είναι ικανές να πετύχουν καλή κατάταξη και για ποιες λέξεις κλειδιά και ξεκινήστε από αυτές (ή δοκιμάστε να κάνετε νέες σελίδες που θα έχουν αυτόν τον στόχο).
Ας δούμε μερικά δωρεάν εργαλεία, εκτός των Webmaster Tools και Analytics, που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε:
- Το εργαλείο λέξεων-κλειδιών της Google. Ελπίζουμε να το γνωρίζετε. Αν όχι τότε αυτή είναι μεγάλη στιγμή για εσάς! Είναι το εργαλείο που είδατε στο παραπάνω screenshot.
Θα χρειαστείτε τον λογαριασμό gmail σας για να κάνετε log in στο εν λόγω εργαλείο. Το τμήμα του εργαλείου που χρειάζεστε βρίσκεται στο μενού “Εργαλεία -> Εργαλείο λέξεων-κλειδιών”. Παίξτε με αυτό και ανακαλύψτε τις δυνατότητες του.
- Ένας ακόμα ευκολότερος τρόπος είναι να κάνετε χρήση του google.gr. Η μηχανή αναζήτησης της Google προτείνει παραλλαγές λέξεων-κλειδιών όταν ξεκινάτε μια αναζήτηση. Για παράδειγμα, όταν πληκτρολογούμε τον όρο γυναικεία παπούτσια παίρνουμε αυτήν την εικόνα:
Κάτω από το τελευταίο αποτελέσματα για μερικές λέξεις θα έχετε αυτήν την εικόνα:
Από όλες τις προτάσεις που θα πάρετε με τους παραπάνω τρόπους πρέπει να σκεφτείτε καλά και να αποφασίσετε για ποιες είσαστε ικανοί να παράγετε καλό περιεχόμενο και να πετύχετε κατάταξη για αυτό. Μην κάνετε μια μέτρια προσπάθεια για όλες.
Είναι περιττό να αναφέρουμε ότι η σελίδα που θα δημιουργήσετε για να στοχεύσετε κάθε λέξη (μόνο μια κάθε φορά) πρέπει να είναι τ-έ-λ-ε-ι-α σε κάθε επίπεδο. Πρέπει να γνωρίζετε τουλάχιστον τις βασικές αρχές του on-page SEO για να ξεκινήσετε με προβάδισμα. Αφιερώστε λίγο χρόνο για να διαβάσετε τον οδηγό SEO (on-page) που έχουμε δημοσιεύσει. Σιγουρευτείτε ότι θα συμπεριλάβετε με φυσικό τρόπο τις παραλλαγές τις λέξης που στοχεύετε: το Googlebot διαβάζει, δεν σκέφτεται.
Επιπρόσθετα, δεν υπάρχει νόημα να προσπαθήσετε αν τελικά δεν καταφέρετε να μετατρέψετε τους επισκέπτες σε πελάτες/μέλη/συνδρομητές ή ότι σας ενδιαφέρει. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι το περιεχόμενο της σελίδας που θα δημιουργηθεί πρέπει να είναι άριστο (ποτέ δε θα μπορέσετε να ξεφύγετε από αυτό). Όλα πρέπει να είναι άψογα από την πρώτη στιγμή που θα δημοσιευθεί η σελίδα για τη συγκεκριμένη λέξη-κλειδί.
Αυτό ήταν; Τελειώσαμε;
Μάλλον όχι. Σε αυτό το σημείο έχετε κάνει την έρευνα σας, αποφασίσατε ποια λέξη-κλειδί θα «κυνηγήσετε» και έχετε δημιουργήσει την άψογη σελίδα που θα σας οδηγήσει στα επιθυμητά αποτελέσματα. Τι μένει να κάνετε;
Να την προωθήσετε. Όσα έγιναν μέχρι εδώ είναι κάτι παραπάνω από τα θεμέλια της προσπάθειας σας. Το είπαμε στην αρχή και θα το αναφέρουμε πάλι τώρα: τα links είναι σημαντικά. Χρησιμοποιήστε κάθε θεμιτό μέσο για να προωθήσετε τη σελίδα που δημιουργήσατε και μείνετε επιλεκτικοί στα links που θα έχετε την ευκαιρία να πάρετε.
(Ελπίζουμε μελλοντικά να μπορέσουμε να καλύψουμε το θέμα της προώθησης περιεχομένου από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας του.)
Εσείς κατανοείτε τη δύναμη των φράσεων-κλειδιών; Έχετε εισάγει στην προσπάθεια σας την στόχευση όπως περιγράφηκε παραπάνω;
Αφήστε μια απάντηση